Erasmus+

logo

EK Izglītības programmas Erasmus + KA2 stratēģiskais skolu sadarbības projekts Nr. 2019-1-IT02-KA229-063192_1

Spring and Respect will come back

Koordinators

Istituto Comprensivo F.D'Amico Italy

Partneri

Liceul Teoretic Mircea Eliade – Scoala Gimnaziala Nr 2 Lupeni Romania

Szkola Podstawowa nr 6 w Trzebini Poland

Siauliu rajono Kairiu pagrindine mokykla Lithuania

Trikatas pamatskola Latvia

Dimotiko Sxoleio Kalis Greece

Projekta darbības laiks

2019. gada 7. oktobra – 2021. gada 6. oktobrim

Laiks

Dalībvalsts

11-2019

Itālija

12-2019

Polija

03-2021

Lietuva

05-2021

Rumānija

10-2021

Latvija

02-2022

Grieķija

05-2022

Itālija

Šeit var iepazīties ar PROJEKTA DIENASGRĀMATU

LOGO RESPECT

Projekta logo

Brauciens uz Poliju

Decembra sākumā kādā svētdienā agri no rīta 5 skolēni un 2 pedagogi ar busiņu devās 15 stundu ilgā braucienā uz Poliju – Tšebiņu. Brauciens bija nogurdinošs, pacietību prasošs, taču tai pat laikā piedzīvojumiem un jautrībām bagāts. Varēja redzēt katra izturības pakāpi.

Ceļā piedzīvojām dažādus laikapstākļus- snigšanu, sauli un pat lietu. Skolēniem galvā rosījās dažādas domas- kā būs ar angļu valodu, kā sapratīs, kā runās, kā viss būs, jo viņiem bija jādzīvo poļu ģimenēs. Prom no savām mājām, ģimenes, esot citā valstī- tas bija piedzīvojums, varbūt sākumā pat pārdzīvojums. Bija gan smiekli, gan asaras, gan kliedzieni- plaša emociju buķete! Mēs, abas skolotājas, centāmies nomierināt, iedrošināt, saprast. Turpceļā atkārtojām prezentācijas tekstu par Latviju un Trikātu, stāstījumu par Trikātas kultūras mantojumu- stellēm, kā arī citas noderīgas frāzes angļu valodā. Tas viss bija jāsagatavo katrai valstij.

Nākošajā dienā poļi mūs lieliski sagaidīja ar dziesmām, dzejoļiem un krāšņajiem tērpiem. Daļa valstu pārstāvju sniedza prezentācijas, bija kopēja burtu spēle, kā arī vakarā pēc poļu paraugdemonstrējuma bija polonēze un vēl cita poļiem raksturīga deja, ko varēja apgūt arī citu valstu pārstāvji. Rumāņi pat bija ieradušies tautastērpos sakarā ar savas valsts 101. jubileju.

Otrdien vēl 3 valstu pārstāvji rādīja savas prezentācijas. Pēc tam devāmies uz 2 meistarklasēm etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā. Skolēni varēja veidot māla izstrādājumus un krāsot bumbiņas sarkanā krāsā, kas raksturīgas poļu krellēm.

Trešdiena bija ekskursijas diena. Bijām Veļičkas sāls raktuvē, kā arī enerģiska gide mūs iepazīstināja ar lieliskākajām Krakovas vietām. Īpašu atmosfēru sajutām, apmeklējot Ziemassvētku tirdziņu, kur varējām iegādāties dāvanas.

Ceturtdiena bija īpaša ar kopēju spēli, kur ar konkrētu alfabēta burtu bija jāizdomā valsts, pilsēta, lieta, augs, dzīvnieks, krāsa, auto marka un cilvēka vārds. Katrai valstij arī bija uzdevums iepriekš sagatavot 5 jautājumus un atbildes saistībā ar kultūras mantojumu. Polijas pārstāve visu apkopoja Kahoot spēlē. Tā bija aizrautīga un lieliska! Dienas izskaņā varējām vērot Polijas skolā notiekošu Ziemassvētku pasākumu – uzvedumu, dziesmas, dejas. Ieradās pat Ziemassvētku vecītis, apdāvinot valstu pārstāvjus.

Piektdienas rīts bija atvadu rīts, kurā bija prieka asaras, apkampieni un pateicība par piedzīvoto. Tagad pašu skolēnu atsauksmes:

“Polija ir brīnumaina. Es neko no tās neaizmirsīšu. Galvenais ir nebaidīties un runāties, jo visi bija ļoti draudzīgi.” (Viktorija S.)

“Man vislabāk no šīm dienām patika sāls raktuves. Tur bija ļoti interesanti. Ieteiktu tās apmeklēt citiem. Vēl man patika spēle, kur no kāda alfabēta burta vajadzēja izveidot vārdu. Visvairāk man patika ekskursija pa Krakovu. Kad braucat pie citām ģimenēm, nenobīstieties un sadraudzējieties ar citiem bērniem! Kad būsiet pieraduši, negribēsiet braukt mājās. Es nekad neaizmirsīšu šo ekskursiju.” (Sanija)

“Šī nedēļa bija notikumiem bagāta. Viss bija tik lieliski, ka nav iespējams aizmirst. Iepazināmies ar citiem, bagātināju angļu valodas krājumu, apguvu poļu vārdus. Šis viss bija kā liels nosapņots sapnis, pieredze un viss no visa kā. Iesaku visiem nebaidīties, uzreiz iejusties un draudzēties. Paldies par lielisko ceļojumu!” (Viktorija Paula Š.)

“Man šajā lieliskajā projektā visvairāk patika Krakovā, sāls raktuvēs un, protams, skolā. Šis viss man būs neaizmirstams piedzīvojums. Iesaku citiem ātri sadraudzēties. Mēs tā pa īstam sadraudzējāmies tikai priekšpēdējā dienā, līdz ar to atlika maz laika būt kopā. Es neaizmirsīšu savu poļu ģimeni. Atgriezīšos tur, ja arī tas būs neiespējami. Kad bija jābrauc mājās, samīļoju daudz cilvēkus – pat tos, kurus nepazinu, bet šis viss man deva ļoti daudz pieredzes. Patika itāļu un poļu vārdi. Labprāt vēl un vēl piedalītos šādos projektos. Paldies par foršo kompāniju!” (Samanta)

 “Man šī nedēļa bija ļoti kolosāla- biju sāls raktuvēs, Krakovā un iepazinu Poliju. Šis ceļojums bija pieredzes bagāts un prieka pilns. Patika sadraudzēties ar daudziem ārzemju bērniem, un bija kolosāli uzzināt par viņu svētkiem un tradīcijām. Ieteiktu visiem kādu dienu aizbraukt uz Poliju un īpaši uz Krakovu, jo tā ir ļoti skaista pilsēta. Labprāt aizbrauktu uz kādu citu valsti vai arī uz to pašu Poliju, jo ir interesanti apceļot pasauli un uzzināt daudz ko jaunu.” (Rovilds)

Ar to vēl viss nebeidzas. Projekts turpinās un ir jāķeras klāt nākošajiem uzdevumiem:

  • skolotāji un skolēni aicināti reģistrēties eTwinning platformā, kurā tiek ievietotas skolas aktivitātes;
  • pētīt klimata izmaiņas, skatoties dokumentālās filmas, pētot fotogrāfijas, video, rakstus, piemēram, par ledus kušanu, jūras līmeņa celšanos, laikapstākļu dīvainībām, ūdenskritumiem utt., kā arī to izraisītās sekas tepat ap Trikātu, Eiropā un attīstītajās valstīs, veselībai draudošās briesmas, izmaksas, kā arī briesmas savvaļā esošajiem dzīvniekiem;
  • izveidot anketu par klimata izmaiņām, lai noskaidrotu, kādā līmenī cilvēki pārzina problēmas un sekas attiecībā uz tām, un dot to ģimenēm, vietējiem iedzīvotājiem, pagasta vecākajam / mēram, vietējai pašvaldībai;
  • dalīties ar rezultātiem un apkopot tos mājaslapā- gan eTwinning, gan Facebook;
  • apmeklēt bišu audzēšanas vietas, iepazīt biškopja darbu, lai nodrošinātu apputeksnēšanas procesu;
  • sameklēt receptes, kurās nepieciešams medus;
  • dalīties ar aktivitātēm mājaslapā.

Marta beigās uz Lietuvu līdzi jāņem sagatavota īsa prezentācija par to, kas izpētīts saistībā ar klimata izmaiņām, ietverot izveidoto anketu, jau sagatavots ēdiens no medus, kā arī pats Latvijas medus nogaršošanai citu valstu pārstāvjiem.

Projekta koordinatore, angļu valodas skolotāja Vija Mežīte

 

Logo   Logo1 Logo2

Trikātas pamatskolas skolēnu projekta logo skices

Pirmā projekta mobilitāte Rosolini, Sicīlijā

Novembra sākumā 3 skolotājas (Inguna Kondratjeva, Inga Boškina un Vija Mežīte) no vēsās un lietainās Latvijas ieradās saulainajā un siltajā Itālijā, Rosolini pilsētā (Sicīlijas salā). Tikāmies, lai iepazītos ar projekta dalībvalstu komandu, pārrunātu turpmāk darāmo, kā arī lai saņemtu pieredzējušo itāļu skolotāju ieteikumus un padomu. Katras valsts pārstāvji rādīja sagatavoto prezentāciju par savu valsti un skolu, apmainījās ar dāvanām. Kopīgajās pusdienās un vakariņās tikām lutināti ar īpašiem – itāļiem raksturīgajiem ēdieniem un dzērieniem. Vakaros devāmies apskatīt tuvumā esošās pilsētas, iepazīstot viņu kultūras mantojumu.

Līdz nākamajai tikšanās reizei Polijā – jau decembra sākumā, skolēniem skolotāju vadībā:

  • jāsagatavo Erasmus+ stūrītis par visām partnerskolām (to atrašanās vietu – ģeogrāfiju, vēsturi, kultūras mantojumu, valdību, info-, kas pašiem interesē par attiecīgo valsti).
  • mākslas skolotāja vadībā skolēniem jāizveido logo skice
  • jaatklāj kas neredzēts vai aizmirsts – ēdiens, piemineklis, sena dziesma, ezers, mežs utt., kā arī jāatrod info avoti.
  • jāizdomā 5 jautājumi saistībā ar savu kultūras mantojumu.  KAHOOT digitālo spēli veidos visi kopā Polijā.
  • skolēniem jāsagatavo īsa prezentācija par Latviju un Trikātu, ko rādīs Polijā.
  • lai nonāktu atbilstošā ģimenē, katram skolēnam jāaizpilda "studenta pase"
  • skolēniem jāraksta dienasgrāmata par pieredzēto katru dienu projekta laikā attiecīgā valstī. Pēc tam tā jāpublicē eTwinning vietnē.

                                                                                   Projekta koordinatore Vija Mežīte


 

Trikātas pamatskola ir uzsākusi dalību Erasmus+ programmas projektā “Spring and Respect will come back”

Trikātas pamatskolas saime, gan skolēni, gan skolotāji, jūtamies priecīgi un lepni, ka mūsu skola ir apstiprināta dalībai starptautiskajā Erasmus+ programmas projektā “Spring and Respect will come back”, Nr. 2019-1-IT02-KA229-063192_5, kurā piedalīsimies kopā ar skolēniem un skolotājiem no citām projekta dalībvalstīm: Itālijas, Polijas, Lietuvas, Rumānijas un Grieķijas laikā no 2019. gada 7. oktobra līdz 2021. gada 6. oktobrim.

Projekta prioritāšu izvēli lielā mērā nosacījušas cilvēces nākotni apdraudošās globālās vides problēmas, politiskās un sociālās krīzes pasaulē.

Piesārņojuma, globālās sasilšanas un dažādu sociālo krīžu izraisīto seku dēļ reāli apdraudēta mūsu bērnu un nākošo paaudžu dzīves iespējas. Mums jāmācās, katram pa sevi un visiem kopā mainīt savus dzīves paradumus un kļūt no “izmešanas sabiedrības” par “ilgākas lietošanas sabiedrību”, mums jāmācās gudri tērēt, gudri iepirkties un gudri izmantot. Mums jāizprot “aprites ekonomikas“ jēga un nozīmīgums, kas paredz izlietoto produktu nevis izmest atkritumos, bet gan pagarināt tā dzīves ciklu, otrreizēji lietojot, pārstrādājot, atjaunojot un izmantojot par izejvielu jaunu produktu ražošanā. Mums katram jāapzinās savas valsts, sava novada aprites ekonomikas iespējas.

Mēs paši esam sabiedrības, vides un dabas sastāvdaļa. Tāpēc otra būtiska projekta prioritāte ir izziņa, cieņa un godbijība pret katru cilvēku un pašam pret sevi; pret savas vides, vēstures un kultūras mantojumu. Tās ir mūsu vērtības, ar kurām, savstarpēji daloties visa projekta ietvaros, mēs aktīvi apzināsim nepieciešamību šo vērtību saglabāšanā un attīstībā. Semināros, darba grupās, konferencēs, apmaiņas braucienos veidosies mūsu tolerance un dziļākā izpratne arī par citu tautu kultūras mantojumu, vēsturi, vidi, dzīvesveidu un paražām; pietāte un cieņa pret atšķirīgo, meklējot tos kopīgos aspektus, kas mūs vieno kā aktīvus pilsoņus vienotā Eiropā.

Projekta gaitā, mēs mācīsimies, analizēsim, diskutēsim, sastādīsim aptaujas lapas, veiksim anketēšanu un rezultātu apkopošanu, pētīsim, secināsim, prezentēsim, apkoposim un publicēsim pētījumu rezultātus. Tā būs lieliska iespēja katram no mums ne tikai uzlabot savas svešvalodu zināšanas un prasmes, bet arī izkopt savas sociokomunikatīvās prasmes: sadarboties daudznacionālā vidē, strādāt komandā, ar cieņu un toleranci izturoties pret atšķirīgo, respektējot katra indivīda viedokli, justies kā neatņemamai daļai no liela veseluma: iekļauti un vienoti bez robežām Eiropā.

Projekta pirmā mobilitāte – skolotāju apmācība – notika no 4. novembra līdz 8. novembrim Rosolini, Sicīlijā. Seminārā piedalījās trīs pedagogi no katras partnerskolas. Tikšanās notika I.C.F. d'Amico Rosolini skolā. Apskatījām skolas mācību telpas un secinājām, ka mūsu skolā mācību telpas ir gaišākas un mājīgākas. Partnerskolu pārstāvji pastāstīja par savu valsti un skolu, kā arī par pieredzi Erasmus+ projektu realizēšanā. Seminārā tika detalizēti plānota projekta turpmākā norise 2019./2020. mācību gadam un katra partnera veicamie uzdevumi, kā arī izstrādāti nepieciešamie dokumenti projekta kvalitatīvai vadībai.

7. novembrī apmeklējām Rosolini pašvaldību un tikāmies ar tās mēru. Viņš atzina, ka svarīgi ir runāt ar ģimenēm par projektā iekļautām tēmām, novēlēja izveidot stipru sadarbības komandu.

Projekta viens no virzieniem ir iepazīt katras valsts kultūras mantojumu. Mums bija iespēja doties nelielā ekskursijā uz pilsētām Noto un Modica. Noto atrodas Sicīlijas dienvidaustrumos. Tā pazīstama kā “skaistākā baroka pilsēta Sicīlijā”. Šī vēlīnā baroka pilsēta, kas atrodas Val di Noto ielejā, 2002. gadā tika iekļauta UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā. Modica  ir vēl viena Noto ielejas pilsēta, kura iekļauta UNESCO Pasaules mantojuma objektu sarakstā. Pilsētas senākā daļa atrodas kalnu nogāzē, tās ēkas ir izvietotas cieši viena pie otras un patiesībā ir seno alu paplašinājums. Ir uzskaitītas apmēram 700 alas, kuras agrāk bija apdzīvotas un mūsdienās ir apskatāmas pilnībā vai iebūvētas jaunajās, modernajās ēkās.

Nākamā mobilitāte notiks no 2. decembra līdz 6. decembrim Tšebiņā, Polijā. Tajā piedalīsies Trikātas pamatskolas divas skolotājas un pieci skolēni. Šajā īsajā laika posmā ir jāpaveic vairāki mājas darbi: jāiekārto “Erasmu stūrītis”, jāuzzīmē projekta LOGO, jāizveido prezentācija par savu valsti un skolu, jāsagatavo 5 jautājumi par Latviju, kurus ievietos spēļu programmā “Kahoot”,  jāuzfilmē video par novadam, pagastam svarīga kultūras mantojuma (kurš ir aizmirsts) aktualizēšanu.

Polijā skolēniem būs jāsadarbojas ar pārējo partnerskolu skolēniem, jādiskutē un jāiesaistās dažādās aktivitātēs. Viņi dosies arī ekskursijās, iepazīs Polijas vēsturi, kultūru un arhitektūru.

Projekta aktivitātes un izveidotie materiāli būs ievietoti skolas mājaslapā www.trikatasskola.lv

Trikātas pamatskolas direktore Inguna Kondratjeva

Programmu līdzfinansē Eiropas Savienība

Vairāk par ERASMUS+ programmu var uzzināt www.viaa.gov.lv 

  kopbilde

Erasmus komandas kopbilde